خانۀ هواداران فرّخ سائس

Farrokhsaaesfollowers

معرّفیِ کتاب (طنطنه)

جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴ ب.ظ


«طنطنه» اولین دفتر شعر فرّخ سائس است که در پاییزِ ۱۳۸۳، در ۲۲ سالگی شاعر به چاپ رسیده است. این کتاب در تبریز توسط نشر هماذر در قطع رقعی، با جلد شومیز، در ۱۱۶ صفحه (شناسنامهٔ کتاب؛ ۱۱۸ ص) در سال ۱۳۸۳ چاپ شده است. کتاب کاملاً بی‌مقدمه است و به سایه (هوشنگ ابتهاج) پیشکش شده است؛ «پیشکش به سایه به پاسِ همهٔ محبت‌هایش» و این پیشکش نشان از ارتباط شاعر (حداقل در ۲۲ سالگی) با غزلسرای شهیر معاصر می‌دهد. (در مصاحبه‌ای خصوصی فرخ گفته است: «در سال ۱۳۸۱ در آستانهٔ ۲۰ سالگی درست یک ماه بعد از درگذشتِ پدرم، در خانهٔ سایه پدرِ معنوی خویش را یافتم.»)  پیش از این دفتر، دو،سه شعرِ شاعر در نشریات محلی (در تبریز) چاپ شده بود. قدیمی‌ترین شعر این مجموعه مربوط به سال ۱۳۷۶ (۱۵ سالگی شاعر) می‌شود و جدیدترین شعرها از آن ۲۲ سالگی اوست. محتوای کتاب را ۴۰ غزل، ۱۳ دوبیتی، ۵ رباعی و ۵ نیمایی و ۵ شعر بی‌وزن تشکیل می‌دهند که از میانِ رباعیّاتِ سروده‌شده، شعری به چشم می‌خورد که شاعر در آن از اوزانِ کلاسیکِ رباعی خارج شده و با قدری توسّع در اوزانِ محدودِ رباعی، وزنی نو در این قالب را پدید آورده است؛ شعر غزلسوار در وزن: (مفعولُ مفاعلن مفاعلن مفعولن).
بسیاری از شعرهای این دفتر، به‌ویژه برخی غزل‌ها تحسین سایه، دکتر شفیعی کدکنی، نوذر پرنگ و دکتر بهروز ثروتیان و دیگر بزرگان ادبیات فارسی را برانگیخته بود.
دکتر ابوالفضل علیمحمدی در همان سال نشر طنطنه در روزنامهٔ امین نقدی ستایش‌آمیز به این کتاب نوشت.
در این کتاب بیش از هرچیز تسلط شاعر بر زبان ادبِ فارسی و قدرتِ تصویرسازی او به چشم می‌خورد. همچنین   شاعر در غزل‌های این دفتر به گونه‌ای شگفت‌آور به زبان حافظ نزدیک شده است.
در آینده‌ای نزدیک شعرهایی از این دفتر را خواهیم خواند...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۵
نرگس فداکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی